dijous, 25 de desembre del 2008

CONCLUSIONS PAC 2.5


L’activitat ha estat molt interessant i enriquidora tant per als aprenents com per a mi. Crec que és molt important plantejar i dissenyar adequadament les diferents situacions d’E-A.
Al llarg de les diferents PAC, he anat analitzant el meu aprenentatge a través dels principis i qualitats de l’aprenentatge significatiu. M’agradaria en aquesta ocasió analitzar si l’aprenentatge realitzat pels aprenents ha estat significatiu:
Actiu: els tutors/es s’han implicat i compromès amb el procés d’aprenentatge. Han decidit quines pràctiques volien exposar, quins suports tecnològics necessitaven, quines experiències dels companys els han motivat més, quines creien que podrien integrar professionalment.
Constructiu: han construït els seus coneixements a partir de les seves experiències prèvies. Això ha permès que cadascú elaborés la seva bona pràctica d’acord amb el seu punt de partida. La tecnologia ha estat un factor clau, doncs ha permès que les presentacions fossin més atractives i motivadores, malgrat la diferència de nivell inicial entre els aprenents.
Col•laboratiu: un dels objectius del projecte era facilitar processos de construcció col•lectiva de coneixement. S’ha fet un treball en comunitat, compartit entre tots. L’entorn moodle ha ajudat i ajudarà a potenciar aquest objectiu.
Intencional: el professorat tenia molt clar què volien aconseguir amb la tasca plantejada; han fet l’esforç i han pres la iniciativa de voler aprendre.
Conversacional: han pogut construir el seu coneixement en un context comunitari. L’estructura i organització de les activitats així ho facilitava.
Contextualitzat: les activitats proposades eren totalment contextualitzades, doncs totes partien d’experiències viscudes, reals i properes de les aules d’acollida.
Reflexiu: els aprenents han hagut de reflexionar al llarg de tota la tasca, tant a l’hora de seleccionar la bona pràctica com en el moment de triar aspectes interessants de les pràctiques dels altres. Hi ha hagut un procés continu de reflexió sobre el propi procés (què m’emporto de cada sessió, què puc aprendre de les aportacions dels altres) com del producte final (pràctica presentada).
Amb aquesta PAC he après que es pot dissenyar una activitat d’E-A a partir d’un problema cognitiu per a l’aprenent i, provocar, a partir d’aquest problema i amb l’ajuda de les TIC, un aprenentatge significatiu. He pogut dissenyar, desenvolupar, implementar i avaluar una activitat d’aprenentatge, mediada per les eines tecnològiques i vinculada a les necessitats dels aprenents, que ha servit per impulsar l’aprenentatge significatiu i el canvi conceptual. La tecnologia ha contribuït a potenciar una activitat constructivista com és la resolució de problemes.
Malgrat que l’èmfasi d’aquesta PAC, s’orientava al voltant de l’aprenentatge significatiu i no especialment en l’estudi dels propis mitjans, crec que he pogut assolir un doble objectiu:
- he tingut l’oportunitat de dissenyar, desenvolupar, implementar i avaluar una activitat d’aprenentatge.
- he hagut d’aprendre i/o recuperar algunes activitats relacionades amb les TIC, com penjar vídeos al youtube, fotografies amb el Picasa, power points amb l’slideshare, muntar vídeos amb l’Studio 8, fer captures de pantalles, modificar fotografies, treballar amb blogs i amb el moodle... Fer totes aquestes tasques, tot i no ser l’objectiu de l’assignatura, m’ha proporcionat molta més seguretat i domini de les TIC, doncs sempre tinc la sensació que no estic prou posada al dia.
Crec que a partir d’aquesta PAC queda molt clar que una de les nostres funcions com a docents hauria de ser pensar en quina tecnologia cal utilitzar per poder afavorir l’aprenentatge significatiu. És fonamental ajudar el nostre alumnat a adonar-se i ser-ne conscient d’allò que estan aprenent, i que aquest aprenentatge els hi serà útil per resoldre problemes de la vida quotidiana.
He pogut comprendre molt més el concepte de TE i el seu camp d’acció bàsic, que tal com deia el mòdul de Cabero, és el disseny de situacions mediades d’aprenentatge, és a dir, el disseny, aplicació i avaluació de mitjans aplicats a l’ensenyament.
El fet d’utilitzar les TIC per ajudar a resoldre diferents tipus de problemes ha estat una eina molt útil i es pot concloure que l’ús de la tecnologia i el paper mediador del docent han estat clau per a l’aprenentatge de l’alumnat.


Us he adjuntat el mapa conceptual de l'activitat en relació a les possibilitats de les TIC i l'aprenentatge significatiu.